Zmniejszenie ryzyka w Twojej firmie – kompleksowe sprawdzenie i analiza sytuacji kontrahenta

Kompleksowe sprawdzenie i analiza sytuacji kontrahenta – jest złożoną usługą, świadczoną przez nasze biuro detektywistyczne, skierowaną do firm, które chcą sprawdzić kontrahenta na terenie całego kraju.

Jak wiemy z doświadczenia, spotkania z kontrahentem często są pełne obietnic, wychwalania i opowiadania o swoim potencjale. Jednak podpisanie kontraktu, oddanie towaru w komis, udzielenie kredytu kupieckiego itp. mogą być ryzykowne dla naszego biznesu, jeśli trafimy na kontrahenta, który ma złe intencje lub jest już w złej sytuacji finansowej. Czasem zaufanie jednemu nieuczciwemu kontrahentowi może zniszczyć biznes budowany latami. Dlatego należy pamiętać, że wiele informacji, przekazywanych przez kontrahenta, można zweryfikować – potwierdzić lub zaprzeczyć. Z tego powodu weryfikacja kontrahenta lub kompleksowa analiza kontrahenta jest jedną z najczęściej świadczonych przez nas usług.

Na pewno warto jest sprawdzić kontrahenta, jego doświadczenie, możliwości oraz stan finansów przed złożeniem tego ostatniego podpisu. Czy rzeczywiście posiada majątek, czy firma, której dajemy towar w komis ma prawo do lokalu w którym go przechowuje, czy podmiot z którym chcemy podpisać umowę nie jest „wydmuszką”, czy firma nie jest zarejestrowana na tzw. „słupa”.

Nasz zespół składa się zarówno z osób, które mają doświadczenie w zbieraniu informacji i dowodów, ale również z doradcy podatkowego, księgowej i prawnika – którzy znają sposoby ukrywania problemów na przykład w sprawozdaniach finansowych.

Kilkakrotnie zdarzyło się nam pokazać klientowi, że jego kontrahent cały majątek ulokował w innym „niezależnym podmiocie”, a ze sprawozdań finansowych można wyczytać (i „przewidzieć”), że ta firma niedługo upadnie.

Cieszymy się jeśli możemy naszych klientów uchronić przed nietrafionymi decyzjami biznesowymi – możemy pomóc również Twojej Firmie!

Dziękujemy za zapoznanie się z naszym wpisem na temat: Kompleksowe sprawdzenie i analiza sytuacji kontrahenta,

polecamy więcej artykułów i porad,

i zapraszamy na nasz profil na FB https://www.facebook.com/detektywistyka24/

Potrzebujesz profesjonalnej usługi detektywistycznej?

Co zawiera raport detektywistyczny?

Klienci często zastanawiają się co zawiera raport detektywistyczny? 

Gdy detektyw kończy pracę, powinien przekazać klientowi raport. Czego wymagać od detektywa w tym dokumencie? Pytamy o to doświadczonego detektywa Krzysztofa Łęckiego.

Gdy korzystamy z usług detektywistycznych, na koniec pracy śledczego musimy otrzymać raport – niezależnie od tego, co udało się detektywowi ustalić. Raport jest także wyznacznikiem jakości usług jakie świadczy detektyw. – Raport powinien być wykonany solidnie i dokładnie. Prawda jest taka, że jak ktoś nie przykłada się do raportu, to również może nie przykładać się do realizowanych spraw – mówi detektyw Łęcki.

W raporcie detektyw musi opisać wszystkie swoje ustalenia. Znajdziemy tam także miejsca, w których prowadził działania. Oprócz opisu tekstowego integralną częścią raportu są wykonane przez detektywa zdjęcia lub materiały wideo.

Jak klient może wykorzystać raport? To oczywiście zależy od rodzaju prowadzonej sprawy. Na przykład zebrane dowody w sprawie nieuczciwych pracowników mogą posłużyć jako dokumenty przekazane policji. W wielu sprawach małżeńskich raport także jest wykorzystywany w sądzie. – Może on być wykorzystany w sądzie jako dowód z dokumentu prywatnego. Zdarzają się także sytuacje, że detektyw jest wzywany na świadka – wyjaśnia detektyw Krzysztof Łęcki. Najczęściej jednak, szczególnie w przypadku spraw rozwodowych, raport pozwala dojść stronom do porozumienia. Dzięki temu unikają one kosztownego przedłużania procesu sądowego i mniej tracą czasu. – W raporcie mamy twarde dowody i nie ma co o to dalej kruszyć kopii – wyjaśnia Łęcki.

Jeśli masz wątpliwości co zrobić i czy potrzebujesz detektywa

– skontaktuj się z nami – poradzimy –

biuro@detektywistyka24.pl lub zadzwoń 608 331 001.

Spotkanie z detektywem – porady

Spotkanie z detektywem – porady

Spotkanie z detektywem – porady. Spotkanie to pierwszy krok i kluczowy moment dla każdej sprawy. Detektyw ustali podczas rozmowy, czy jego praca będzie potrzebna i ma sens. Dzięki swojemu doświadczeniu zaproponuje odpowiednie działania lub poradzi klientowi, by nie wydawał pieniędzy. Jak zatem takie spotkanie powinno przebiegać?

Naszym przewodnikiem po świecie detektywów jest Krzysztof Łęcki – w branży od ponad dwudziestu pięciu lat. Jego doświadczenie to ponad tysiąc przeprowadzonych spraw, obecnie prowadzi działania detektywistyczne głównie na terenie Łodzi i Warszawy.

Spotkanie z klientem jest zasadnicze dla całej sprawy. – To podczas niego detektyw podejmuje decyzję czy sprawę w ogóle przyjąć. Zdarza się, że należy odmówić, by nie narażać klienta na niepotrzebne koszty – mówi Krzysztof Łęcki. Dlatego przed spotkaniem z detektywem (niezależnie czy to sprawa związana z rozwodem czy działalnością gospodarczą) warto wiedzieć, jak powinno ono przebiegać.

Klient (osoba zgłaszająca się do detektywa) musi opowiedzieć dokładnie o tym, jakie ma domysły i podejrzenia, czego się spodziewa, opisać ostatnie wydarzenia. Detektyw będzie zadawał wiele pytań, by wiedzę o sprawie uszczegółowić. Nie może zabraknąć rozmowy o warunkach i miejscach, w jakich działania będą prowadzone. Dzięki zebraniu danych ze szczegółowego wywiadu, detektyw może określić, jakie środki będą potrzebne do prowadzenia ewentualnych działań, a co za tym idzie, klient powinien poznać przewidywany koszt pracy agencji detektywistycznej. Warto pamiętać, że dobry prywatny detektyw może odmówić przyjęcia zlecenia. – Powinien zrobić to w momencie, gdy uzna, że jest małe prawdopodobieństwo skuteczności działań – tłumaczy detektyw Łęcki.

Jeżeli sprawa jednak zostaje przyjęta, a klient poznał warunki finansowe i one mu odpowiadają, należy podpisać umowę. Jest to bardzo ważna kwestia i nie warto tego przekładać na później. Należy od detektywów wręcz tego wymagać. Dopiero po podpisaniu umowy detektyw działa bowiem legalnie, natomiast klient wie, do jakich działań się on zobowiązał. Pozwala to uniknąć wielu sytuacji spornych w przyszłości. Oprócz umowy, zlecenie zostaje wpisane do księgi zleceń detektywistycznych oraz zostaje wystawiona faktura. Wtedy detektyw może zacząć swoją pracę operacyjną.

Jak wygląda taka praca operacyjna? Jakie są tajniki pracy detektywa? O tym już w kolejnych częściach naszego przewodnika po świecie detektywów.

Poradnik klienta – jak szybko i skutecznie zebrać dowody

Poradnik klienta – jak szybko i skutecznie zebrać dowody i „czego nie robić”

Poniżej zamieszczę kilka rad dla osób rozważających skorzystanie z pomocy licencjonowanego detektywa – kolejny wpis: Poradnik klienta – jak szybko i skutecznie zebrać dowody. W znacznej części rady te dotyczą osób przeżywających kłopoty w związkach, dotkniętych zdradą lub nielojalnością partnera i stanowią raczej oparty na wieloletnim doświadczeniu wykaz „czego nie robić” jeśli chcemy szybko i skutecznie zebrać dowody w sprawie.

1. Unikamy opowiadania rodzinie i przyjaciołom o tym, że mamy zamiar wynająć detektywa – nawet drobna niedyskrecja ze strony osób, które darzymy zaufaniem może zniweczyć całe przedsięwzięcie i znacznie utrudnić jeśli nie uniemożliwić zebranie dowodów.

2. Pamiętajmy, że sami też możemy być inwigilowani przez „przeciwnika” czy to w celu sprawdzenia ile wiemy o jego wyczynach, czy to w celu znalezienia pretekstu do rozstania z naszej winy.

3. Nie wyręczajmy profesjonalistów w ich pracy – nie śledźmy „przeciwnika” samodzielnie, a tym bardziej nie informujmy go o naszych podejrzeniach i ustaleniach aż do chwili otrzymania od detektywa raportu z realizacji usługi detektywistycznej. Jeśli to robiliśmy lub wcześniej w tej samej spawie korzystaliśmy z usług innego biura detektywistycznego to bezwzględnie poinformujmy o tym detektywa już na spotkaniu konsultacyjnym.

4. Do wyszukiwania i przeglądania stron biur detektywistycznych najlepiej korzystajmy z komputera, do którego nie ma dostępu „przeciwnik”, a co najmniej usuwajmy te strony z historii przeglądania.

5. Do kontaktu telefonicznego używajmy wyłącznie telefonu, do którego bilingu nie ma dostępu „przeciwnik”, a i tak w pamięci telefonu warto zapisać numer detektywa jako „Marysię J.” albo innego „Kazika Z.” i na bieżąco kasować połączenia z historii – nigdy nie kasujmy całej historii połączeń lub smsów, tylko wybrane, te „kompromitujące”. Pamiętajmy, że numer telefonu zamieszczony na stronie www. biura detektywistycznego wrzucony w wyszukiwarkę pozwala na znalezienie tej strony.

6. Jeśli obawiamy się, że „przeciwnik” może uzyskać dostęp do bilingu możemy skorzystać z połączenia w aplikacjach WhatsApp lub Viber – wtedy po usunięciu historii połączeń z telefonu na bilingu zostaje tylko informacja o łączeniu z Internetem.

7. Przygotowując notatki na spotkanie z detektywem pamiętajmy żeby nie zostawić ich na stole w kuchni…, ani w pamięci domowego komputera, ani w jakimkolwiek innym miejscu, do którego „przeciwnik” ma dostęp lub może mieć jeśli naruszy nasze zaufanie.

8. To samo dotyczy umowy zawartej z biurem detektywistycznym i wystawionej przez biuro faktury – zdeponujmy ją w jakimś bezpiecznym miejscu.

9. Realizując płatność za fakturę upewnijmy się, że nie korzystamy z konta, do którego „przeciwnik” ma dostęp, bo przelew na rzecz biura detektywistycznego może dać mu do myślenia…

Zapraszamy do kontaktu z nami i zadawania pytań.

Telefonicznie – tel. +48 608 331 001.

Mailowo: biuro@detektywistyka24.pl

Lub umówienia się na pierwsze spotkanie konsultacyjne. 

Prawo dla detektywów – USTAWA o usługach detektywistycznych

USTAWA z dnia 6 lipca 2001 r.

o usługach detektywistycznych

Rozdział 1 Przepisy ogólne

Art. 1. 1. Ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych, prawa i obowiązki detektywów oraz zasady i tryb nabywania uprawnień do wykonywania usług detektywistycznych.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do osób lub instytucji, które na podstawie odrębnych przepisów mogą podejmować działania posiadające charakter czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1.
3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności gospodarczej polegającej na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji, jeżeli pochodzą one ze zbiorów danych ogólnie dostępnych.
Art. 2. 1. Usługami detektywistycznymi są czynności polegające na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w formach i w zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych na mocy odrębnych przepisów, a w szczególności:
1) w sprawach wynikających ze stosunków prawnych dotyczących osób fizycznych;
2) w sprawach wynikających ze stosunków gospodarczych dotyczących:
a) wykonania zobowiązań majątkowych, zdolności płatniczych lub wiarygodności w tych stosunkach,
b) bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub znaków towarowych, nieuczciwej konkurencji lub ujawnienia wiadomości stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową;
3) sprawdzanie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym;
4) poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się;
5) poszukiwanie mienia;
6) zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe albo inne, jeżeli w toku postępowania można zastosować przepisy prawa karnego.
2. Zleceniodawcą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 6, nie mogą być organy prowadzące lub nadzorujące postępowania w tych sprawach.
Art. 3. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.1)) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności detektywistycznej, zwanego dalej „rejestrem”.
Art. 3a. 1. Przedsiębiorcy z innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz przedsiębiorcy z państw, które zawarły ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi umowy regulujące swobodę świadczenia usług, przed rozpoczęciem czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązani do złożenia zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zamiaru rozpoczęcia czasowego świadczenia usług detektywistycznych.
2. O zakończeniu czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorca informuje ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Art. 4. 1. Wykonywanie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wymaga posiadania licencji detektywa, zwanej dalej „licencją”.
2. Detektywem w rozumieniu ustawy jest osoba posiadająca licencję.
3. Tytułu zawodowego „detektyw” może używać wyłącznie osoba posiadająca licencję.
Art. 5. (uchylony).

Rozdział 2 Prawa i obowiązki detektywa

Art. 6. Detektyw powinien, przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, kierować się zasadami etyki, lojalnością wobec zlecającego usługę i szczególną starannością, aby nie naruszyć wolności i praw człowieka i obywatela.
Art. 7. Wykonując usługi detektywistyczne, o których mowa w art. 2 ust. 1, detektyw nie może stosować środków technicznych oraz metod i czynności operacyjno-rozpoznawczych, zastrzeżonych dla upoważnionych organów na mocy odrębnych przepisów.
Art. 8. 1. Detektyw jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych, zebranych w toku wykonywanych przez niego czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, bez zgody osób, których dane dotyczą, w zakresie sprawy prowadzonej przez przedsiębiorcę posiadającego wpis do rejestru, wyłącznie w czasie prowadzenia tej sprawy.
2. Detektyw nie może powierzać przetwarzania danych osobowych innemu podmiotowi.
3. Detektyw ma obowiązek przekazać zatrudniającemu przedsiębiorcy przetwarzane dane osobowe, zebrane w toku wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, bezpośrednio po zaprzestaniu prowadzenia sprawy lub na jego polecenie:
1) przekazać zleceniodawcy albo innemu detektywowi, wyznaczonemu przez przedsiębiorcę do współdziałania albo do przejęcia czynności dla dalszej realizacji usługi, albo
2) zniszczyć te dane w przypadku rezygnacji zleceniodawcy z ich odbioru lub nieodebrania ich w wyznaczonym terminie.
4. Detektyw jest obowiązany przy przetwarzaniu danych osobowych stosować przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.2)) z wyłączeniem art. 25 ust. 1 i art. 32–35.
5. Wykonując polecenie, o którym mowa w ust. 3, detektyw sporządza notatkę, którą dołącza się do księgi realizacji umowy. Notatka powinna zawierać:
1) rodzaj wykonanej czynności i sposób jej wykonania;
2) datę jej wykonania;
3) podpis osoby, której przekazał dane osobowe, lub przedsiębiorcy, w obecności którego nastąpiło ich zniszczenie.
Art. 9. O ile przepisy innych ustaw nie stanowią inaczej, detektyw, w trakcie wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, może uzyskiwać informacje od osób fizycznych, przedsiębiorców, instytucji, a także organów administracji rządowej lub samorządowej.
Art. 10. Detektyw podczas wykonywania czynności obowiązany jest posiadać przy sobie licencję oraz okazywać ją na żądanie osoby, której czynności dotyczą, w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować imię i nazwisko detektywa oraz nazwę organu, który wydał licencję.
Art. 11. Detektyw przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, jest obowiązany:
1) przestrzegać przepisów prawa oraz odmówić wykonania czynności niezgodnej z prawem lub nieetycznej;
2) zachować należytą staranność i rzetelność, a zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych informacji.
Art. 11a. Detektyw jest obowiązany zawiadomić organ prowadzący rejestr osób, którym wydano licencje, zwany dalej „rejestrem detektywów”, o zmianie danych, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 1 lub 2, w terminie 7 dni od dnia zmiany tych danych.
Art. 12. 1. Detektyw jest obowiązany zachować w tajemnicy źródła informacji oraz okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość w trakcie wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1.
2. Obowiązek zachowania tajemnicy ciąży na detektywie także po zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1.
3. Detektyw może zostać zwolniony z zachowania tajemnicy na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego.
Art. 13. Detektyw ma obowiązek sporządzić i przekazać zatrudniającemu go przedsiębiorcy końcowe pisemne sprawozdanie z wykonanych w danej sprawie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, obejmujące:
1) opis stanu faktycznego;
2) datę rozpoczęcia czynności;
3) określenie zakresu i przebiegu przeprowadzonych czynności;
4) datę zakończenia czynności.
Art. 14. Detektyw ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, oraz wskutek podania nieprawdziwych informacji, na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Rozdział 3 Zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych

Art. 15. Przedsiębiorca może wykonywać działalność, o której mowa w art. 3, jeżeli:
1) posiada licencję:
a) przedsiębiorca lub ustanowiony przez niego pełnomocnik – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
b) co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy lub pełnomocnik ustanowiony przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością detektywistyczną – w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną;
2) nie jest wpisany do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego;
3) osoby nieposiadające licencji, wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy oraz ustanowieni przez ten organ prokurenci oraz przedsiębiorca będący osobą fizyczną nie byli karani za przestępstwa umyślne lub umyślne przestępstwa skarbowe;
4) zawarł umowę ubezpieczenia, o której mowa w art. 24 ust. 1.
Art. 16. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy, który powinien zawierać następujące dane:
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania oraz w przypadku posiadania licencji – numer licencji:
a) przedsiębiorcy oraz pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
b) członków organu zarządzającego, prokurentów i pełnomocników ustanowionych do kierowania wnioskowaną działalnością przedsiębiorcy – w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną;
5) adres stałego miejsca wykonywania działalności.
2. Wraz z wnioskiem przedsiębiorca składa oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności detektywistycznej są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie usług detektywistycznych, określone w ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych.”.
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, zawierającego oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, oraz wzory wniosków o zmianę danych zawartych w rejestrze i o wykreślenie z rejestru, w formie dokumentów elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183).
Art. 16a. 1. Zgłoszenie, o którym mowa w art. 3a, składa się w formie pisemnej lub elektronicznej.
2. Zgłoszenie powinno zawierać następujące dane:
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres miejsca zamieszkania;
2) dane kontaktowe ze wskazaniem numeru telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej;
3) wskazanie organu, który wydał uprawnienia do stałego wykonywania przez przedsiębiorcę usług detektywistycznych;
4) informację o posiadanej polisie ubezpieczeniowej lub innych środkach indywidualnego lub zbiorowego ubezpieczenia w związku z wykonywaniem działalności detektywistycznej;
5) informację o zapoznaniu się z przepisami regulującymi świadczenie usług detektywistycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6) adres biura na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie posiada.
Art. 16b. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi wzór zgłoszenia zamiaru rozpoczęcia czasowego świadczenia usług detektywistycznych oraz wzór zgłoszenia zakończenia czasowego świadczenia usług detektywistycznych, w formie dokumentów elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Art. 17. 1. Organem prowadzącym rejestr jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2. Organ prowadzący rejestr wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru lub zaświadczenie o zmianie wpisu w rejestrze.
Art. 18. 1. Rejestr prowadzi się w formie księgi ewidencyjnej.
2. Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym.
3. Do księgi ewidencyjnej załącza się w porządku chronologicznym wnioski, oświadczenia oraz inne dokumenty.
Art. 19. Wpisowi do rejestru podlegają następujące dane:
1) data wniosku o wpis do rejestru;
2) firma przedsiębiorcy, jego siedziba i adres;
3) dane osób uprawnionych do reprezentacji przedsiębiorcy, ze wskazaniem osób posiadających licencje, o których mowa w art. 15 pkt 1, oraz numer licencji;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
5) numer w ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców;
6) adres stałego miejsca wykonywania działalności;
7) data dokonania wpisu do rejestru;
8) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe pracownika dokonującego wpisu do rejestru oraz jego czytelny podpis.
Art. 20. (uchylony).
Art. 21. (uchylony).
Art. 22. (uchylony).
Art. 23. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest obowiązany:
1) (uchylony);
2) zachowywać formę pisemną umów dotyczących wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych;
3) prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą zatrudnianych detektywów oraz zawieranych i realizowanych umów;
4) przedstawiać dokumentację, o której mowa w pkt 3, na żądanie organu upoważnionego do kontroli.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaj dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 3, formy jej prowadzenia oraz okres przechowywania, uwzględniając w szczególności wykaz zatrudnionych przez przedsiębiorcę detektywów, rejestr zawartych umów wraz z opisem ich realizacji, a także sprawozdanie kończące postępowanie w sprawie.
Art. 23a. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych, będący osobą fizyczną, jest obowiązany zachować w tajemnicy źródło informacji oraz okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość w związku z wykonywaniem umowy zawartej ze zleceniodawcą, o której mowa w art. 2 ust.1.
2. W przypadku przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych, niebędącego osobą fizyczną, obowiązek, o którym mowa w ust. 1, spoczywa na wszystkich osobach, które działając na rzecz przedsiębiorcy powzięły wiadomość o źródłach informacji oraz okolicznościach sprawy będącej przedmiotem umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorcą a zleceniodawcą, o której mowa w art. 2 ust. 1.
3. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, albo osoby, o których mowa w ust. 2, mogą zostać zwolnieni z zachowania tajemnicy na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego.
Art. 23b. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych ma obowiązek sporządzić końcowe pisemne sprawozdanie z wykonanych czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, zawierające w szczególności:
1) datę zawarcia umowy;
2) opis przedmiotu umowy;
3) określenie zakresu i przebiegu przeprowadzonych czynności;
4) opis stanu faktycznego;
5) datę zakończenia czynności w sprawie.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, wraz z materiałami dokumentującymi opis stanu faktycznego przekazuje się zleceniodawcy.
3. W przypadku gdy sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje dotyczące przeprowadzonych czynności w sprawach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6, przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych sporządza jego kopię i przechowuje ją przez okres 2 lat od dnia sporządzenia, jednak nie dłużej niż do dnia zaprzestania przez przedsiębiorcę wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych.
Art. 23c. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone podczas wykonywania tych usług oraz wskutek podania nieprawdziwych informacji, na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Art. 24. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności detektywa.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanego zawodu oraz zakres realizowanych zadań.
Art. 25. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest obowiązany, niezwłocznie po zawarciu umowy, o której mowa w art. 2 ust. 1, powiadomić na piśmie o jej zawarciu organ prowadzący postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, jeżeli z treści tej umowy wynika, że może się ona wiązać ze sprawą, w której prowadzone jest postępowanie.
Art. 25a. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych, zebranych w toku wykonywanych czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, bez zgody osób, których dane dotyczą.
2. Przedsiębiorca nie może powierzać przetwarzania danych, o których mowa w ust. 1, innemu podmiotowi, z wyjątkiem detektywa wykonującego na rzecz tego przedsiębiorcy czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1.
3. Przedsiębiorca ma obowiązek zniszczyć przetwarzane dane osobowe, zebrane w toku wykonywania działalności, najpóźniej bezpośrednio po wykreśleniu z rejestru.
4. Przedsiębiorca jest obowiązany przy przetwarzaniu danych osobowych stosować przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, z wyłączeniem art. 25 ust. 1 i art. 32–35.
Art. 25b. Przedsiębiorca jest uprawniony do żądania od zleceniodawcy dokumentów, w tym okazania dokumentów stwierdzających tożsamość, koniecznych do oceny, czy zawarcie umowy i jej wykonanie będzie zgodne z wymaganiami określonymi w art. 6 oraz art. 11.
Art. 26. (uchylony).
Art. 27. 1. Kontrolę działalności w zakresie usług detektywistycznych przeprowadza organ prowadzący rejestr.
2. Organ, o którym mowa w ust. 1, może upoważnić do przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych Komendanta Głównego Policji oraz komendantów wojewódzkich Policji.
Art. 28. W sprawach działalności w zakresie usług detektywistycznych nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Rozdział 4 Wymagania kwalifikacyjne detektywów

Art. 29. 1. O wydanie licencji może ubiegać się osoba, jeżeli:
1) posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub przysługuje jej, na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa Unii Europejskiej, prawo do podjęcia zatrudnienia lub wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) ukończyła 21 lat;
3) posiada wykształcenie co najmniej średnie;
4) ma pełną zdolność do czynności prawnych;
5) nie toczy się przeciwko niej postępowanie o umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
7) nie została zwolniona dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, wojska, prokuratury, sądu lub z innego urzędu administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie, w okresie ostatnich 5 lat;
8) posiada pozytywną opinię komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania, sporządzoną na podstawie aktualnie posiadanych informacji przez Policję albo – w przypadku obywatela innego państwa – przez organ odpowiedniego szczebla i kompetencji państwa, właściwego ze względu na miejsce jej zamieszkania;
9) posiada zdolność psychiczną do wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, stwierdzoną orzeczeniem lekarskim;
10) legitymuje się dokumentem potwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie zagadnień ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, przepisów regulujących prawa i obowiązki detektywa oraz zasad wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych.
2. Okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 4–6 i 10, potwierdzają odpowiednio: pisemne oświadczenie osoby ubiegającej się o wydanie licencji oraz zaświadczenie o niekaralności, zaświadczenie o odbyciu szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, albo decyzja o uznaniu kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej w sprawie uznania kwalifikacji w zawodzie detektywa. Dokumenty te osoba ubiegająca się o wydanie licencji jest obowiązana złożyć wraz z wnioskiem o jej wydanie.
3. (uchylony).
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb składania wniosku o wydanie licencji oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, uwzględniając potrzebę zapewnienia sprawności postępowania.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wymagania w zakresie szkolenia, w tym szczegółową tematykę i formę jego prowadzenia, jednostki właściwe do jego prowadzenia i wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, mając na względzie zapewnienie właściwego szkolenia detektywa, prawidłowego wykonywania usług detektywistycznych i wykonywania obowiązków wynikających z niniejszej ustawy oraz bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych.
Art. 30. (uchylony).
Art. 30a. (uchylony).
Art. 30b. (uchylony).
Art. 30c. (uchylony).
Art. 31. (uchylony).
Art. 32. (uchylony).
Art. 33. (uchylony).
Art. 33a. (uchylony).
Art. 33b. (uchylony).
Art. 33c. (uchylony).
Art. 34. (uchylony).
Art. 35. 1. Licencję wydaje, odmawia jej wydania, zawiesza lub cofa, w drodze decyzji administracyjnej, komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wydanie licencji, a w przypadku osoby niemającej miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – Komendant Stołeczny Policji.
2. Licencję wydaje się na czas nieoznaczony.
3. Za wydanie licencji pobiera się opłatę.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty za licencję oraz tryb jej wnoszenia, uwzględniając w szczególności termin wnoszenia opłaty i podmiot uprawniony do jej pobierania, a także okoliczność, że opłata powinna zapewniać pokrycie kosztów związanych z wydaniem licencji.
Art. 36. 1. Licencja zawiera:
1) imię i nazwisko posiadacza;
2) fotografię posiadacza;
3) numer licencji, datę jej wystawienia i oznaczenie organu wystawiającego.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór licencji oraz tryb jej wydawania, uwzględniając wymiary i elementy graficzne wzoru licencji oraz potrzebę zapewnienia sprawności postępowania w sprawie jej wydania.
Art. 37. 1. Komendant wojewódzki Policji odmawia wydania licencji, jeżeli osoba ubiegająca się o jej wydanie nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ust. 1.
2. Komendant wojewódzki Policji cofa i zatrzymuje licencję, jeżeli detektyw:
1) przestał spełniać jeden z warunków, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 4, 6 lub 9;
2) wniósł zawiadomienie na piśmie o zaprzestaniu wykonywania czynności detektywa.
Art. 38. 1. Komendant wojewódzki Policji, w przypadku powzięcia wiadomości o wszczęciu postępowania karnego przeciwko detektywowi o przestępstwo przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, życiu, zdrowiu, mieniu, obrotowi gospodarczemu lub wolności, zawiesza prawa wynikające z licencji do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w sprawie.
2. Komendant wojewódzki Policji, w przypadku powzięcia wiadomości o wszczęciu postępowania karnego przeciwko detektywowi o przestępstwo umyślne inne niż wymienione w ust. 1 lub postępowania w sprawie o umyślne przestępstwo skarbowe, może zawiesić prawa wynikające z licencji do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w sprawie.
3. Komendant wojewódzki Policji, w przypadku zawieszenia praw wynikających z licencji, zatrzymuje licencję.
Art. 39. Organy uprawnione do prowadzenia postępowań karnych oraz postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe mają obowiązek powiadomić komendanta wojewódzkiego Policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania detektywa o wszczęciu postępowania karnego przeciwko osobie posiadającej licencję.
Art. 39a. 1. Komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania detektywa, a w przypadku detektywa niemającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – Komendant Stołeczny Policji, jest obowiązany zawiadomić niezwłocznie organ prowadzący rejestr detektywów, o którym mowa w art. 40 ust. 1, o wydaniu licencji detektywa.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje dane określone w art. 40 ust. 2 pkt 1–3.
3. Komendant wojewódzki Policji lub Komendant Stołeczny Policji, w przypadku podjęcia decyzji, o których mowa w art. 37 ust. 2 albo w art. 38 ust. 1 albo 2, jest obowiązany zawiadomić o tym organ prowadzący rejestr detektywów, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Art. 40. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi rejestr detektywów.
2. Rejestr detektywów obejmuje następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) adres zamieszkania;
3) numer licencji i datę jej wydania;
4) datę zawieszenia lub cofnięcia licencji.
3. Rejestr detektywów jest jawny w zakresie potwierdzania posiadania przez wskazaną osobę uprawnień detektywa. W pozostałym zakresie dane są udostępniane sądom, organom prokuratury oraz organom administracji publicznej, a także podmiotom, które udokumentują posiadanie w tym interesu prawnego.
Art. 41. Osoby posiadające licencję są obowiązane poddawać się okresowym badaniom lekarskim i psychologicznym.
Art. 41a. W stosunku do osób, wobec których zostało wydane orzeczenie:
1) lekarskie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 9,
2) lekarskie i psychologiczne, na podstawie przeprowadzonych badań, o których mowa w art. 41
– nie stosuje się przepisów art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
Art. 42. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres badań lekarskich i psychologicznych, którym jest obowiązana poddać się osoba ubiegająca się o wydanie licencji, oraz zakres i częstotliwość przeprowadzania tych badań w odniesieniu do osób posiadających licencję;
2) kwalifikacje oraz dodatkowe wymogi dotyczące lekarzy i psychologów upoważnionych do przeprowadzania badań oraz wydawania orzeczeń, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 9;
3) warunki i tryb:
a) odwoływania się od orzeczeń lekarskich,
b) uzyskiwania i utraty przez lekarzy i psychologów uprawnień do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych,
c) kontroli wykonywania i dokumentowania badań lekarskich i psychologicznych oraz wydawania orzeczeń lekarskich;
4) sposób postępowania z dokumentacją związaną z badaniami lekarskimi i psychologicznymi oraz wzory stosowanych dokumentów;
5) maksymalne stawki opłat za badania lekarskie i psychologiczne.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić okoliczność, aby wyniki badań odzwierciedlały stan zdrowia psychicznego osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz kwalifikacje lekarzy odpowiednio do rodzaju badań, a także okoliczność, że stawki opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, powinny zapewniać zwrot kosztów przeprowadzonych badań.
Art. 43. Koszty związane z przeprowadzeniem badań potwierdzających zdolność psychiczną do wykonywania czynności detektywa ponosi osoba poddająca się badaniu.

Rozdział 5 Przepisy karne

Art. 44. Kto, wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 25, nie wypełnia obowiązku zawiadomienia organu prowadzącego postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe o zawarciu umowy mającej związek ze sprawą, w której prowadzone jest postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 45. Kto podczas świadczenia usług detektywistycznych wykonuje czynności ustawowo zastrzeżone dla organów i instytucji państwowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 46. 1. Kto wykonuje działalność w zakresie usług detektywistycznych bez wymaganego wpisu do rejestru, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.
2. Tej samej karze podlega osoba wykonująca czynności detektywa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez wymaganej licencji.

Rozdział 6 Przepisy przejściowe i końcowe

Art. 47–49. (pominięte).3)
Art. 50. (uchylony).
Art. 51. (pominięty).4)
3) Zamieszczone w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o usługach detektywistycznych (Dz. U. poz. 273).
4) Jako niezgodny Konstytucją RP, stosownie do wyroku TK z dn. 3.10. 2001 r., sygn. akt K. 27/2001 (M.P. Nr 45, poz. 739).
Ustawa weszła w życie – zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 oraz z 2001 r. Nr 46, poz. 499) – po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, które miało miejsce w dniu 15 lutego 2002 r.

Zdradza mnie mąż, czy wynająć detektywa?

Zdradza mnie mąż, czy wynająć detektywa?

Odpowiedź na to pytanie jest trudna i zależy od konkretnej sytuacji oraz decyzji dotyczącej rozwodu. Jeśli mamy zamiar rozwieść się z niewiernym małżonkiem dowodząc jego winy przed sądem, dowód z dokumentu prywatnego jakim jest raport dostarczony przez licencjonowanego detektywa oraz dowód z zeznań świadka (przesłuchanie detektywa przed sądem) mogą okazać się wielce przydatne. Detektyw sprawdzi się najlepiej w momencie, gdy romans trwa i jest w stanie zaobserwować świadczące o tym sytuacje.

Trochę mniejszy walor mają ustalenia detektywa tropiącego ślady wygasłego już romansu. Oczywiście i w takim przypadku możemy liczyć na dotarcie do nieznanych wcześniej świadków lub dokumentów potwierdzających zdradę   niewiernego małżonka.

Najwięcej wątpliwości budzi korzystanie z usług detektywa w sytuacji gdy powodowani zazdrością chcemy śledzenia małżonka „na wszelki wypadek”. W takiej sytuacji niemal na pewno pieniądze przeznaczone na realizację zlecenia detektywistycznego zostaną zmarnowane. Jeśli nawet jakikolwiek detektyw podejmie się takiego zlecenia, to szansa na „sukces” w sensie potwierdzenia niewierności jest minimalna, a stwierdzenie, że tym razem do zdrady nie doszło i tak nie rozwieje obaw zazdrośnika.

Konkludując, korzyści ze współpracy z detektywem są największe, gdy współpracę tę rozpoczniemy na wczesnym etapie przygotowań do rozwodu.

Jeśli masz wątpliwości co zrobić skontaktuj się z nami – poradzimy – biuro@detektywistyka24.pl